keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Tullaan tutuksi: terveyspalvelut

Mari Viljas terveyskeskuksesta oli aamun vieraamme, kun hyvinvointiryhmä jatkui terveyden ja mielenterveyden teemalla. Aluksi Mari kertoi terveyspalveluista Limingan kunnassa ja esitteli erilaisia terveydenhuollon nettisivustoja. Oli hyödyllistä kuulla laboratorion ajanvarauksen muutoksista, sekä saada esittelyä monipuolisesta Kanta-palvelusta, joka sisältää mm. reseptien uusimisen ja suostumusten antamisen.

Mari on ammatiltaan psykiatrinen sairaanhoitaja, joten saimme asiantuntevaa tietoa myös mielen hyvinvoinnin asioista, sekä todella arvokkaan nettivinkin: mielenterveystalo.fi. Mielenterveystalo.fi on terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kehittämä valtakunnallinen nettipalvelu. Palvelua voi käyttää kuka tahansa ja apua voi löytää niin itselle kuin läheisilleenkin. Sivusto sisältää luotettavaa tietoa, omahoito-ohjeita ja palveluohjausta mielenterveys- ja päihdeasioihin liittyen.


Psykiatristen sairaanhoitajien työ painottuu elämänkriisien sekä mielenterveysvaikeuksien tukea antavaan keskusteluhoitoon ja hoidontarpeen arviointiin. Mari kehotti meitä haastamaan itseämme, välillä on tarpeellista mennä pois sieltä omalta mukavuusalueelta. Omat stressinhallintakeinot kannattaa myös tiedostaa. Auttaako stressaantuneena jos menen lenkille, tai soitanko kaverille tai ostanko vaikka karkkipussin. Ihminen on luotu olemaan ja tekemään. Jos kuitenkin mieliala on 2-3 viikkoa alakuloinen, on surullisuutta, ei jaksa kiinnostua, ei jaksa keskittyä, ei innosta tavata ihmisiä, ei ole energiaa, niin kannattaa ottaa yhteyttä terveysasemalle. Itsetuhoisia ajatuksia voi myös olla, mutta ne eivät tarkoita, että tekee itselleen jotain. Ajatuksista pitää kuitenkin puhua.
 

Mari antoi hyviä käytännön vinkkejä oman mielen hyvinvoinnin tueksi. Iltapala on esimerkiksi hyvin tärkeä, sillä aivot tekevät yöllä töitä ja tarvitsevat ravintoa. Alkoholin käyttö puolestaan lisää ahdistusta ja paniikkihäiriöitä, samoin on kofeiinin laita. Keskustelimme myös liikunnan merkityksestä omaan hyvinvointiin. Tutkimuksissa on todettu, että liikunta on oleellinen lievän ja keskivaikean masennuksen hoitomuoto. Harjoittelimme lopuksi vielä palleahengitystä, joka voi olla avuksi ahdistuneessa olossa ja paniikkihäiriötilanteessa.

Kiitoksia Marille hyvän mielen ja runsaan informaation aamusta!


Puhelinaika sairaanhoitajille on ma-to klo 12-13
Psyk. esh Maire Taikina-aho p. 050 4302 023
Psyk. esh Mari Viljas p. 050 3536 747
Psyk. sh Kaarina Mattila p. 044 4973 678
Mikäli haluat että sairaanhoitajat ottavat sinuun yhteyttä jätäthän viestin vastaajaan tai tekstiviestin.

tiistai 29. marraskuuta 2016

Maggaran paistoa Rantakylässä

Nuori lähihoitajaopiskelija on suorittanut opintojensa viimeistä työssäoppimisjaksoa Taikulla. Jaksoon sisältyi ryhmän ohjaaminen ja se sujui tunnelmallisesti luonnon keskellä. Opiskelijan omin sanoin kerrottuna:
 

Lähdimme 9.00 Taikulta ajamaan Rantakylään. Sytytimme yhteistoimin nuotion. Keli oli sateinen, mutta säästä huolimatta kaikilla oli hyvä mieli. Saimme paljon hyviä kuvia ja nuotio selvästi rauhoitti kaikkien mieltä. Makkarat maistui hyvälle ja mehu oli keltaista :)

maanantai 28. marraskuuta 2016

Vain elämää: päivä 4, duettopäivä

Meidän päivä: Kokoonnuttiin aamulla Taikulle ja lähdettiin Kempeleeseen testaamaan uusi keilahalli. Meitä oli yhteensä 12 ja 10 keilas. Jakaannuimme kolmelle eri radalle. Keilaaminen oli kivaa ja joukkueet olivat tasaväkiset.Keilasimme tunnin. Jokainen ryhmä ehti pelata 2-3 erää. Paikalla oli myös joitakin Oulun seudun ammattilaisia keilaamassa, mutta se ei meidän suoritusta haitannut. Nähtiin myös joku täyskaatokin ;)
 
J. voitti leikkimielisen kilpailun pistein 230 kahdelta kierrokselta.
Keilaamisen jälkeen ajoimme Lidliin ja ostimme sieltä kaikenkarvaisia ostoksia esim: pizzaa. Tulimme Taikulle takaisin syömään pizzaa ja juomaan vaikka mitä ;) Jäimme juttelemaan vielä loppupäivästä asioista. Loppu,sen pituinen se ;)